Поради молодому вчителю



На допомогу молодому вчителю

Поради досвідчених колег
  1.  Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
  1.  Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
  2. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
  3. Поясніть учням мету, завдання уроку.
  4.  Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
  5. ™ Не спішіть виправляти помилки учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
  6.  Намагайтеся організовувати самостійну роботу учнів на уроці,пропонуйте учням більше писати, розв'язувати прикладів.
  7. На уроці кожен учень має бути задіяний, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
  8. Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
  9. Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.
  10. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
  11. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність,
  12. бережливість, зібраність.
  13.  Домашнє завдання потрібно давати з поясненням до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. В перших-сьомих класах обов'язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
  14. Памятайте: урок не повинен бути схожим на попередній
Рекомендації щодо підготовки до уроку

  • Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках - і в пояснювальну записку до програми.
  • Вивчи матеріал цього розділу, питання теми.
  • Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання: „Чого б ти хотів досягнути в результаті його проведення? Сформулюй мету уроку ( навчальну, виховну, розвивальну).
  • Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
  • Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
  • Зістав обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
  • Продумай структуру уроку і зафіксуй усе знайдене в плані-
  • конспекті.
  • ™ Підготуй наочні і навчальні посібники, не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН, комп'ютерної техніки.
  • Повтори подумки, або вголос вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди і зафіксуй запасні варіанти.
  • Спитай себе: "Ти готовий до уроку?
Самоаналіз уроку

    1. Яка тема уроку? Чи збігається вона з календарним плануванням?
  1. Чи правильно визначено мету, завдання уроку? Чи відбивають вони найголовніше в навчальному матеріалі?
  2. Чи правильно обраний тип уроку (відповідно до теми та мети уроку)?
  3. Чи відповідає структура уроку обраному типу уроків?
  4. ™ Чи ефективно розподілено час уроку: 1/3 уроку - робота з новим матеріалом, 2/3 - самостійна та пізнавальна діяльність учнів?
  5. Чи є оптимальним вибір методів та прийомів навчання, наочності, використаних на уроці?
  6. Що саме з передового педагогічного досвіду ви використали на уроці?
  7. Чи вдалося вам диференціювати навчання на уроці?
  8. Чи були активними діти на уроці? Якщо ні, то чому?                                                                           а) дітям було нецікаво;                                                                                                                 б) дітям було важко зрозуміти вас,                                                                                          в) переважав авторитарний стиль  спілкування з учнями. 
  9. Чи не велике за розміром домашнє завдання ви дали дітям і чи вдалося підготувати дітей до нього?
  10. Чи зуміли ви провести короткий ефективний підсумок уроку (тобто знову наголосити на головному у навчальному матеріалі уроку), оцінити відповіді учнів?
  11. Дайте оцінку своєму уроку, своїй діяльності на уроці.
  12. Чи реалізовані мета, завдання уроку?

Орієнтована схема аналізу уроку
1. Клас
2. Предмет
3. Тема уроку 
4. Мета уроку (триєдина)
5. Тип, вид уроку
6. Чи відповідав зміст уроку, методи навчання, форми організації діяльності учнів меті даного уроку?
7. Які методи і прийоми навчання використав учитель на уроці? Яким методом надавав перевагу активним чи пасивним?
8. Які дидактичні завдання простежені на окремих етапах уроку, чи пов’язані вони із загальною метою уроку?
9. Які форми роботи з учнями використав учитель на уроці?
10. Чи спостерігалася на уроці індивідуалізація або диференціація навчання? В чому вони виявилися?
11. Чи простежувались на уроці прийоми, які б допомагали учневі самому здобути знання, чи використано на уроці алгоритми, пам’ятки, схеми, опорні конспекти?
12. Чи використовував учитель на уроці інноваційні педагогічні технології?
13. Чи було підбито підсумок уроку? Як?
14. Щоб Ви порадили вчителю для вдосконалення уроку?


Завдання класного керівника

1. Робота класного керівника спрямована на вдосконалення розвитку цілісної, всебічно і гармонійно розвиненої особистості учня.
2. Формуючи систему роботи класного керівника з учнівським колективом, слід приділити належну увагу:

  •  згуртуванню та розвитку учнівського колективу;
  • ™ вияву психолого-педагогічних ознак учнівських груп та організації роботи з ними;
  • педагогіці саморегуляції діяльності й особистості дитини;
  • створення умов самовиховання;
  • розвитку гуманного та відповідального ставлення до навчання, поведінки в учнівському колективі;
  • гармонійній взаємодії вчителя, учнів та батьків;
  •  розвитку морально-етичних рис особистості;
  • узагальненню досвіду роботи педагогів та ретроспективному аналізу особистої практики;
  • ™ різноманітним формам роботи з учнівським і батьківським колективами та самим учнем;
  • ™ корекції сімейного виховання, емоційному тонусу та духовному світу учнів і вчителів;
  •  використанню народної дидактики;
  • ™ стосункам класного керівника з учителями, учнями та батьками;
  • розвитку комунікативних рис учителів, учнів і батьків.
ДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО УРОКУ
 Чітке формулювання освітніх завдань загалом і їх складових. Зв’язок з розвивальними й виховними завданнями уроку. Визначення місця даного уроку в загальній системі уроків.
Визначення оптимального змісту уроку відповідно до вимоги навчальної програми й мети уроку, з урахуванням рівня підготовки та підготовленості учнів.
 Прогнозування рівня засвоєння учнями наукових знань, сформованості умінь і навичок, як на уроці, так і на окремих його етапах.
Вибір найбільш раціональних методів, прийомів і засобів навчання, стимулювання й контролю оптимального впливу їх на кожному етапі уроку, вибір, який забезпечує пізнавальну активність, поєднання різних форм колективної й індивідуальної роботи на уроці і максимальну самостійність у навчанні учнів.

Реалізація на уроці всіх дидактичних принципів:
· від простого до складного (від відомого до невідомого);
· від конкретного до абстрактного;
· від загального до специфічного.

Форми роботи на уроці
Індивідуальна: пари змінного складу.
Колективна: пари змішаного складу (сильний учить слабшого).
Фронтальна: за рівнем розвитку інтелекту.
Групова: за психофізичними особливостями (координатор, виконавець, скептик, раціоналізатор).

Інтерактивні форми організації роботи на уроці

1. Робота в парах (2 учні)
Підвищення активності, якості знань учнів із різними можливостями
Повторення, вдосконалення знань, умінь та навичок
Товариськість, взаємодопомога, співробітництво
Інтенсифікація роботи учнів із високими та низькими можливостями у розв’язанні спільної проблеми

2. Робота в ланках (4 учні)
Розвиток навичок самоконтролю, покра-щення оперативного контролю з боку вчителя за засвоєнням матеріалу
Формування, контроль знань, умінь та навичок, повторення засвоєного матеріалу
Взаємоконтроль колективізм, уважне ставлення до товаришів
Висока результативність, активізація діяльності кожного учня, швидкість темпу

3. Кооперовано-групова форма (5-7 учнів)
Формування дослідницьких якостей у розгляданні однієї проблеми в різних аспектах
Формування закріплення, вдосконалення, систематизація, контроль знань, умінь та навичок
Зацікавленість кожного у справі всіх, розвиток дослідницьких якостей
Повне висвітлення проблеми в процесі роботи окремих груп

4.Диференційовано-групова форма (10 учнів)
Удосконалення потенційних можливостей учнів під час виконання вправ реконструктивного та творчого характеру
Формування, вдосконалення, систематизація, контроль знань, умінь та навичок
Підвищення інтересу до навчання, розвиток працездатності, відчуття своєї значущості
Інтелектуальне зростання кожного учня у відповідності з його навчальними можливостями

5. Індивідуалізовано-фронтальна форма (від кількості обдарованих учнів)
Виявлення вміння учнів працювати самостійно, визначення труднощів у засвоєнні матеріалу.
Удосконалення, контроль знань, умінь та навичок
Самостійність, відповідальність учнів
Отримання реальної картини рівня засвоєння матеріалу кожним учнем



Немає коментарів:

Дописати коментар