Дидактичний матеріал для роботи з шестирічками в післябукварний період

 А а 
1.Спиши слова та познач дужкою знизу склади.
Айва, малина, сад, банан, айстра, Ганна, квадрат, повага, карась.

2. Спиши слова, визнач наголос.
Банка, пора, сосна, рама.

3. Спиши речення та побудуй їх схеми.
Ася, Алла та Артем садили айстри.
Влітку заквітчається двір барвистим килимком.
Дітвора зрадіє.

4. Допиши назви тварин. Побудуй звукові моделі цих слів.
Сірий, вухатий, косий… .
Колючий, маленький… .
Рогатий, сохатий, довгоногий… .

5. Спиши та підкресли слова, в яких більше звуків, ніж букв.
Альбатрос питав акулу:
-         А про азбуку ти чула?
-         Азбука?- хвостом плескає, -
-         Акулятко вже читає.
Б б 
1. Випиши слова зі звуком [б].
Зебра, торт, Борис, пекар, бузок, кобра, подарунок, бублик, брат, папір, торба.

2. Утвори зі складів слова та запиши їх. Підкресли слова, в яких більше букв, ніж звуків.
 ля, бу, ци            за, бе, ре             ть, лю, би
бан, ра, ба          ся, бу, ба             чи, ть,ба

3. Спиши текст. Виділене слово поділи на склади.
Булочки.
Борис – пекар.  Він випік булочки. Діти бавилися. Борис роздав всім булочки і бублики.

4.Запиши звукові моделі виділених слів.
Будинок білий біля річки,
З балконами на кожен бік,
Будують братик і сестричка.
Бо в них і батько будівник.

5.Вивчи скоромовку і запиши по пам’яті.
Бурі бобри брід перебрели.
Забули бобри забрати скарби.
                               В в
1. Запиши назви квітів та визначи в словах наголос.
 Волошка, вишня, півонія, барвінок, слива, верба, мальва, конвалія чорнобривці, цвіркун.

2. Запиши слова в 3 стовпчики:
1-й – односкладові, 2-й – двоскладові, 3-й – трискладові.
Він, мова, новина, нива, Василько, вовк, веселка, вітер, виноград, слова, віник, вітрило, вам, вид.

3. Спиши вірш та запиши звукові моделі виділених слів.
         Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
         Ягідками рясно вишита.
Вся в мережках вишиваночка –
Подарунок для Іваночка.

4. Запиши схеми речень.
         Вівчарик – невеличка пташка. Пір’ячко в неї зеленого кольору. Високо в густому листі виспівує вівчарик.  Вівчар пасе вівці, а вгорі співає вівчарик. 
                              Г г 
1.  Упізнай слово та запиши його. Визначи наголос.
v   Щоб нагадати про себе усім, розкішно гуркоче… .
v   По подвір’ї стрибає та крихти збирає.
v   В теплий край не відлітаю, бо сніжок я полюбляю.
v   Хто весь час говорить так: Втік? Так! Втік? Так!

2. Спиши текст і побудуй схему другого речення.
         Гнатик, Ганна, Галинка, ігор та Олег відвідали гори Карпати. Там ростуть граб, бук і горобина. Діти були на Говерлі.

3. Випиши слова свого варіанту, визначи в них наголос.
 1-й  варіант – запиши слова, які означають назви рослин.
2-й варіант – запиши слова, які означають назви рослин.
Горобець, горобина, гарбуз, груша. Гуска, пінгвін, гіацинт, голуб, граб, грак. 
Д д
1.Словниковий диктант. Визначи наголоси.
         Дядько, Денис, Даринка, Данило, Дніпро, дубочок, Дунай, Десна, Дністер,  родина, подвір’я.

2.  Спиши вірш. Побудуй звукові моделі виділених слів.
         Дарій, Дмитрик і Данилко,
Давид, Дем’ян і Денис
Збудували хатку білкам,
Віднесли її у ліс.

3. Поділи слова на склади і запиши їх.
         Дерева, дарунок, дитинство, діброва, діамант, друкар, дятел, дитина, долоня, ділянка.

4. Склади зі слів рядка речення, запиши їх і побудуй схеми.
         Дмитрик з мамою, по,  пливли, Дніпру.
         Літали, над, чайки, далеко, річкою.
         День, та. Стояв, сонячний, теплий.

Е е 
1.  Випиши слова за моделлю =0-0
         Вінки, зілля, гілки, рядки, їжак, ярки, фінал, цятка, їзда.

2.  Запиши слова, які відповідають на запитання
1-й варіант -  хто? що?
2-й варіант – що робить?
3-й варіант – який? яка? яке? які?
         Орел, пише, веселе, зелений, сквер, метелик, летить, реве, вереснева, береже, зерно, зелені.

3. Побудуй схеми речень.
         Прийшов вересень. Клени та берези пожовтіли, а джерельце під вербою виблискує водою.

4. Спиши вірш та визначи наголоси в словах.
         Елла, Ельза, Евеліна,
         і Едіта , і Ельвіна –
         Все це подруги мої.
         А моє ім’я – Еміль.
  
Є є 
1. Запиши слова в два стовпчики:
в 1-й - ті, в яких буква є позначає один звук;
в 2-й – ті, в яких буква є позначає два звуки.
         Синє, радіє, Євген, співаємо, єнот, літнє, краєвид, ллє, заєць, давнє, вечірнє, порожнє.

2. Спиши вірш підкресли імена.
         Єва малює, Єва співає,
         Єва танцює і вишиває,
         Страви готує і вікна миє.
         Єва маленька, а все вже вміє.

3. Спиши слова та визначи в них наголос.
         Купує, Європа, зустрічає, палає, Євген, малює, нижнє, єнот, дрімає.

4. Спиши вірш. Побудуй звукові моделі виділених слів.
         …Дивлюсь, аж світає.
         Край неба палає.
         Соловейко в темнім гаї
         Сонце зустрічає.
                                      (Тарас Шевченко)

  Ж ж

1. Утвори слова, запиши їх та визнач наголос.
         Жа+ба, о+жи+на, жу+ра+вель, ріж+ки, жни+ва, жи+то, жор+жи+на, під+сніж+ник.

2. Спиши скоромовку, підкресли двоскладові слова.
                                      Дражнило
                   Женя з бджільми не дружив –
                   Завжди Женя бджіл дражнив.
                   Женю бджоли не жаліли –
                   Та дражнила нажалили!

3. Склади з поданих слів речення, запиши їх.
         Жоржина, жасмин, підсніжник, квіти, це.
         Жайворонок, журавель, стриж, чиж, птахи, це.

4. Спиши речення та побудуй їх схеми.
         Журавлина – вічнозелена кущова рослина.
         Влітку ми зачудовуємося піснями жайворонка.
         Журавель живе на лісових і степових болотах.

5. Спиши слова та побудуй їх звукові моделі.
         Калюжа, йорж, жолудь, жменя, збіжжя, живуть, сторожує, джміль. 
З з 
1. Додай склад з буквою з, запиши слова. Визначи в них наголос.
         …лото, …мок, …втра, …бра, …яєць, …ма, моро.., моро…во.

 2. Запиши слова в два рядки:
у 1-й – з м’яким приголосним [з`];
у 2-й – з твердим приголосним [з`].
         Зілля, завірюха, зяблик, зозуля, зошит, зупинка, зірка, дзюркоче.

3. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Побудуй їх схеми.
         Завітала, до, зима, нас, знову.
         Землю, зігріває, сніг, пухнастий.

4. Вивчи скоромовку та запиши її по пам’яті.
         На засніженій землі
         Видно зайченят сліди.

5. Заміни в словах букву с на з і запиши ці слова парами. Підкресли букви з і с.
         Сірка, каска, коса. 
И и 
1. Запиши назви предметів у два стовпчики:
Ø    у 1-й – слова, що означають назви предметів живої природи;
Ø    у 2-й – слова, що означають назви предметів неживої природи;
Лисиця, зірка, книги, видра, будильник, вода, глина, горщик, шипшина, їжак.

2. Спиши слова та визначи в них наголос.
         Калина, малина, диригент, гостинець, дитинство, лисички, мислити.

3. Спиши вірш. У виділених словах дужечкою знизу познач склади.
         Три лисички, три сестрички
         Миють лапки, миють личка.
         Не виводить тато лис
         Їх немитими у ліс.

4. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Побудуй схему останнього речення.
         На, лежить, хитра, снігу, лисиця.
         Над, кружляють, нею, ворони.
         Одна, клюнула, лисицю, в, хвіст, ворона.
         Тут, спіймала, ворону, і побігла, в, лисиця, ліс.

Ї ї 
1.Запиши слова, вставляючи букви ї та й. Побудуй звукові моделі слів з буквою ї.
Га..ка, Ки..в, Укра..на, кра..на, за..ці, по..їд, ма..ка.


2. Спиши текст. Побудуй схему останнього речення.
Україна – велика держава. Київ – найбільше місто україни. Чарівний старий Київ. Гарні зелені схили Дніпра. Серед каштанів видно зелені верхівки храмів.

3. Спиши вірш та підкресли слова, в яких є більше звуків, ніж букв.
Їде, їде їжачок,
         Їжачок – лісовичок.
         Їде, їде до змії,
         Переганятиме її.
Й й

1.Запиши слова додаючи першу букву. Визначи в словах наголос.
..айка, ..арійка, ..айчик, ..ндрій, ..ай..

2. Склади з поданих слів речення та запиши його. Побудуй схему речення.
Сніг, над, кружляє, вже, перший, землею.

3. Спиши вірш та побудуй звукову модель виділеного слова.
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.

4.  До слів першого стовпчика добери слова другого стовпчика і запиши словосполучення.
Смачний             сніг
Добрий                іній
Білий                            чай
Срібний              друг.

5.Поділи слова рисочкою на склади.
Їздити, чудовий, майданчик, майстер, соловейко, Надійка.

К к 
1.Запиши п’ять назв тварин, в яких є буква к, та побудуй звукові моделі цих слів.

2. Спиши вірш. Підкресли букви, які позначають звукові моделі цих слів.
         Канни, канни, ніжні квіти,
         Ловлять роси пелюстками.
         Сонце роси випиває,
         Канни променем ласкає.

3. Утвори з даних складів слова, запиши їх. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.
         ві, бар, нок                            лош, во, ка
         ни, дзво, ки                  ал, фі, ка

4. Спиши речення та побуду схему першого речення.
         До кімнати забіг котик Мурчик. У зубах він тримав шпака. Петрик забрав у нього пташку. У неї було поломане крило. Хлопчик полікував шпака. Здорову пташку маленький лікар випустив на волю

Л л 
1. Запиши слова в два рядки:
у 1-й – з м’яким приголосним [л`];
у 2-й – з твердим приголосним [л].
Равлик, люстерко, листя, огляд, гілля, лілея, лелека, мальовничий, злива, глечик..

2. Перестав склади, щоб вийшли слова, і запиши їх. Визначи наголос.
це, кіль      ля, бу, ци       мон, ли
ла, цег        ка, лож         лос, ко                     

3. Спиши вірш, підкресли букви, які позначають м’які приголосні звуки.
                            Випав сніг
         Ой у лісі лист зів’яв!
         Білий сніг у лісі впав.
На дубочки молоденькі,
На ялинки зелененькі.
Біло-біло в лісі стало –
Так багато снігу впало!

4. Вивчи скоромовку і запиши.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.

М м

1.Спиши вірш. Побудуй звукові моделі виділених слів.
Звучи, рідна мово,
На землі рідній лийся до вінця,
Мово моя українська,
Мово моя материнська.

2. Поділи рискою слова на склади і запиши їх.
Майорить, маслюк, млинець, метелиця, пам'ять, мудрий, міліція, мозаїка.

3. Із поданих слів склади речення. Запиши і побудуй їх схеми.
У, ходили, ми, лісок.
Назбирали, ягідок, смачненьких, там.

4.  Вивчи скоромовку і запиши.
Маринка з Михайликом захворіли,
Бо багато морозива з’їли!

Н н 
1.Випиши слова, в яких більше звуків, ніж букв.
Насіння, юний, надія, няня, нутрія, ненька, янтар, ялинка, синіє, неділя, нещасний.

2. Спиши слова та познач в них наголос.
Нива, ножиці, наперсток, линуть, морозна, вишня, часник, ранок.

3. Запиши назви місяців, в яких є буква н. Склади речення з одним словом, запиши його.

4.  Спиши вірш та підкресли імена.
Надія, Настуся, Наталка і Ніна,
Назарко, Наум, Никодим і Богдан –
Це все імена моїх друзів по школі,
А як твоїх звати – швиденько згадай!

5.Склади за схемами речення.
         ____ ____ ____ ____ .
         ____ __ ____ ____. 
О о 
1. Поміняй місцями склади та запиши слова. Визначи в них наголос.
         рок, гі,о               вець, о, лі            ке, о, ан
         ро, о, зе               ка, со, о               лі, я, о

2. Спиши вірш та підкресли букви, які позначають голосні звуки.
Віхола, віхола
До мороза їхала,
Саночки мальовані,
Снігом напаковані.

3. Склади речення зі слів рядка. Запиши їх. Побуду схему другого речення.
Ганнуся, красиво, у, пише, зошиті.
Метелик, у, полетів, поле, далеко.

4.  Запиши слова – назви квітів, в яких є буква о та побудуй їх звукові моделі.



Немає коментарів:

Дописати коментар